Star Patina

Mercedes-Benz 300 SL „Gullwing“ (W 198), Chassisnummer 43, im „Scheunenfund“-Zustand.
So hat Mercedes-Benz Classic das Fahrzeug 2018 übernommen. Mercedes-Benz 300 SL „Gullwing“ (W 198), chassis number 43, in „barn find“ condition. This is the exact condition in which Mercedes-Benz Classic found the vehicle in 2018.

#MercedesBenz #300SL #Gullwing #Amelia #Island #Auction #barn #find #condition

Feinste automobile Klassiker auf edlem Rasen direkt an der Atlantikküste: Das ist der Amelia Island Concours d’Elegance in Florida. Er findet in diesem Jahr zum 24. Mal statt (7. bis 10. März 2019). Auf dem Concours-Field erhalten zwei frühe Mercedes-Benz 300 SL „Gullwing“ (W 198) mit aufeinanderfolgenden Chassisnummern eine eigene Ausstellungsfläche. Das Fahrzeug mit der Nummer 43 wird im „Scheunenfund“-Zustand präsentiert, während das Fahrzeug mit der Nummer 44 von Mercedes-Benz Classic komplett restauriert ist. Zu den weiteren Highlights der Marke auf Amelia Island gehören das Showcar Vision EQ Silver Arrow sowie Replikas des 300 SEL 6.8 Rennsport-Tourenwagens und des 280 GE „Paris–Dakar“.

Mercedes-Benz 300 SL „Gullwing“ (W 198), Chassisnummer 43, im „Scheunenfund“-Zustand. So hat Mercedes-Benz Classic das Fahrzeug 2018 übernommen. Mercedes-Benz 300 SL „Gullwing“ (W 198), chassis number 43, in „barn find“ condition. This is the exact condition in which Mercedes-Benz Classic found the vehicle in 2018.

Aufeinanderfolgende Chassisnummern vom „Sportwagen des Jahrhunderts“: Für internationale Automobilsammler ist das ein absoluter Traum. Mercedes-Benz Classic lässt diesen Traum für alle Besucher des 24. Amelia Island Concours d’Elegance wahr werden. Auf einer eigenen Fläche des Concours-Fields stehen bei dieser exquisiten Veranstaltung der automobilen Klassik zwei frühe Exemplare des 300 SL „Gullwing“ (W 198) mit aufeinanderfolgenden Chassisnummern. Diese Zwillinge des Mercedes-Benz Supersportwagens der 1950er-Jahre präsentieren sich allerdings ganz unterschiedlich:

Mercedes-Benz 300 SL „Gullwing“ (W 198), Chassisnummer 43, im „Scheunenfund“-Zustand. So hat Mercedes-Benz Classic das Fahrzeug 2018 übernommen. Mercedes-Benz 300 SL „Gullwing“ (W 198), chassis number 43, in „barn find“ condition. This is the exact condition in which Mercedes-Benz Classic found the vehicle in 2018.
  • Chassisnummer 43: Das Coupé befindet sich im „Scheunenfund“ -Zustand – so hat Mercedes-Benz Classic Ende 2018 das Fahrzeug tatsächlich aus einer Garage übernommen. Es wurde 1954 nach Miami ausgeliefert und war lediglich zehn Jahre lang zugelassen. Das Fahrzeug ist komplett original: Beispielsweise die Karosserie, die Glaskomponenten, die Innenausstattung in grauem Leder, der Antriebsstrang, die Räder und sogar die „Englebert Competition“ -Reifen entsprechen der Erstauslieferung. Einzige Ausnahme ist die Karosserieoberfläche: Das ursprünglich mittelblau lackierte Coupé zeigt sich grundiert. Vermutlich wurde es Mitte der 1960er-Jahre für eine Neulackierung stillgelegt und bereits vorbereitet, zu der es dann aber nicht gekommen ist.
Mercedes-Benz 300 SL „Gullwing“ (W 198), Chassisnummer 43, im „Scheunenfund“-Zustand. So hat Mercedes-Benz Classic das Fahrzeug 2018 übernommen. Mercedes-Benz 300 SL „Gullwing“ (W 198), chassis number 43, in „barn find“ condition. This is the exact condition in which Mercedes-Benz Classic found the vehicle in 2018.
  • Chassisnummer 44: Mercedes-Benz Classic in Irvine, Kalifornien, hat diesen 300 SL „Gullwing“ einer Komplettrestaurierung unterzogen. Dabei wurde er exakt in den Zustand eines frühen 300 SL Coupés des Baujahrs 1954 zurückversetzt: Zu den speziellen Merkmalen gehören etwa handgefertigte Komponenten vom Mercedes-Stern bis zum Auspuffkrümmer, außerdem auch der „Schwanenhals“-Schalthebel und ein Ventildeckel aus Magnesiumlegierung. Die Chassisnummer 43 hat selbstverständlich die gleichen Merkmale.
Mercedes-Benz 300 SL „Gullwing“ (W 198), Chassisnummer 43, im „Scheunenfund“-Zustand. So hat Mercedes-Benz Classic das Fahrzeug 2018 übernommen. Mercedes-Benz 300 SL „Gullwing“ (W 198), chassis number 43, in „barn find“ condition. This is the exact condition in which Mercedes-Benz Classic found the vehicle in 2018.

Mercedes-Benz Vision EQ Silver Arrow sowie leistungsstarke Viertürer

Die Designsprache kombiniert zeitlose Ästhetik mit futuristischen Visionen. Die Lackierung in Alubeam Silber erinnert an die historischen Silberpfeile. Das Interieur des Vision EQ Silver Arrow präsentiert die Werte des progressiven Luxus. The design idiom combines timeless aesthetic appeal with futuristic visions.The paintwork in alubeam silver is reminiscent of the historic Silver Arrows. The interior of the Vision EQ Silver Arrow represents the values of Progressive Luxury.

Ein weiteres Highlight des diesjährigen Amelia Island Concours d´Elegance ist der Mercedes-Benz Vision EQ Silver Arrow. Er wird direkt am Eingang des Veranstaltungsgeländes stehen. Das im vergangenen Jahr präsentierte Showcar ist eine Hommage an den erfolgreichen Rekordwagen W 125 aus dem Jahr 1937. Konzipiert ist es als Elektrofahrzeug: Die Leistung des geräuschlosen Silberpfeils beträgt 550 kW (750 PS). Auch mit weiteren Details, etwa im Interieur, fährt der Vision EQ Silver Arrow direkt in die automobile Zukunft insbesondere von Hochleistungsfahrzeugen.

Mercedes-AMG GT 53 4MATIC+ 4-Türer Coupé, designo diamantweiß bright; Leder Nappa zweifarbig magmagrau/schwarz;Kraftstoffverbrauch kombiniert: 9,1 l/100 km; CO2-Emissionen kombiniert: 209 g/km* Mercedes-AMG GT 53 4MATIC+ 4-Door Coupé, designo diamond white bright; Nappa leather, two-tone magma gray/black;Fuel consumption combined: 9.1 l/100 km; CO2 emissions combined: 209 g/km*

Die „Star Lounge“ vereint zwei hochemotionale Viertürer: Neben dem aktuellen Mercedes-AMG GT 4-Türer Coupé (Kraftstoffverbrauch kombiniert: 11,3–9,1 l/100 km; CO2-Emissionen kombiniert: 257–209 g/km*) wird ein Mercedes-Benz 300 SEL 6.8 AMG präsentiert. Der Nachbau des Rennsport-Tourenwagens aus dem Jahr 1971, der gleich bei seinem ersten Renneinsatz im 24-Stunden-Rennen von Spa-Francorchamps (Belgien) völlig überraschend einen Klassensieg und den zweiten Platz im Gesamtklassement holte, ist gewissermaßen der Urahn des Mercedes-AMG GT 4-Türer Coupés. Dieses verbindet als weiteres selbstständig von Mercedes-AMG entwickeltes Fahrzeug einzigartiges Design, hohen Komfort und herausragende Sportwagentechnik mit einem athletischen, viertürigen Fastback-Layout. Damit bietet es mehr Raum und mehr Nutzungsmöglichkeiten.

„Jacky Ickx Honoree“ in 2019

Auf diesem Mercedes-Benz 280 GE der Baureihe 460 gewinnen Jacky Ickx und Claude Brasseur die Rallye Paris–Dakar 1983. Jacky Ickx and Claude Brasseur won the Paris–Dakar Rally in this Mercedes-Benz 280 GE from model series 460.

Der Amelia Island Concours d’Elegance ehrt in diesem Jahr mit zahlreichen ausgestellten Fahrzeugen den Renn- und Rallyefahrer Jacky Ickx. Eines davon ist der originalgetreue Nachbau des Mercedes-Benz 280 GE, mit dem die Motorsportlegende 1983 zusammen mit seinem Beifahrer Claude Brasseur die Langstreckenrallye Paris–Dakar gewann.

Der Amelia Island Concours d’Elegance ist eine der glanzvollsten Veranstaltungen der automobilen Klassik und bietet ein umfangreiches Programm. Jedes Jahr stehen auf dem gepflegten Grün direkt an der Atlantikküste feinste Automobile aus aller Welt, die in unterschiedlichen Klassen von Juroren bewertet werden. Ein „Best of Show“-Award ist eine der renommiertesten Auszeichnungen. In diesem Jahr gibt es eine eigene Wertungsklasse für Mercedes-Benz 500 K und 540 K (W 29). Diese herausragenden Typen der 1930er-Jahre gehören zu den begehrtesten Sammlerfahrzeugen überhaupt.

Amelia Island Concours d’Elegance 2019: Mercedes-Benz 300 SL „Gullwing“ twins in Florida

Mercedes-Benz 300 SL „Gullwing“ (W 198), Chassisnummer 43, im „Scheunenfund“-Zustand. So hat Mercedes-Benz Classic das Fahrzeug 2018 übernommen. Mercedes-Benz 300 SL „Gullwing“ (W 198), chassis number 43, in „barn find“ condition. This is the exact condition in which Mercedes-Benz Classic found the vehicle in 2018.

The finest in automotive classics on a decorated lawn directly off the Atlantic coast: welcome to the Amelia Island Concours d’Elegance in Florida. This year marks the event’s 24th anniversary (7 to 10 March 2019). At the Concours Field, two vintage Mercedes-Benz 300 SL „Gullwing“ (W 198) models with successive chassis numbers will have their own exhibition area. The vehicle bearing number 43 will be presented in „barn find“ condition, while vehicle number 44 has been completely restored by Mercedes-Benz Classic. Other highlights of the brand on display on Amelia Island include the Vision EQ Silver Arrow showcar and replicas of the 300 SEL 6.8 racing touring car and 280 GE „Paris-Dakar“.

Mercedes-Benz 300 SL „Gullwing“ (W 198), Chassisnummer 43, im „Scheunenfund“-Zustand. So hat Mercedes-Benz Classic das Fahrzeug 2018 übernommen. Mercedes-Benz 300 SL „Gullwing“ (W 198), chassis number 43, in „barn find“ condition. This is the exact condition in which Mercedes-Benz Classic found the vehicle in 2018.

Successive chassis numbers of the „sports car of the century“: this is nothing short of dramatic for international automotive collectors. And Mercedes-Benz Classic makes this dream come true for all visitors of the 24th Amelia Island Concours d’E legance. Two vintage models of the 300 SL „Gullwing“ (W 198) with successive chassis numbers will be on display in a separate exhibition area of the Concours Field at this exquisite automotive classic event. These twins of the Mercedes-Benz super sports car from the 1950s present themselves rather differently, however:

Mercedes-Benz 300 SL „Gullwing“ (W 198), Chassisnummer 43, im „Scheunenfund“-Zustand. So hat Mercedes-Benz Classic das Fahrzeug 2018 übernommen. Mercedes-Benz 300 SL „Gullwing“ (W 198), chassis number 43, in „barn find“ condition. This is the exact condition in which Mercedes-Benz Classic found the vehicle in 2018.
  • Chassis number 43: the coupé is in „barn find“ condition as found by Mercedes-Benz Classic in a garage at the end of 2018. It was originally shipped to Miami in 1954 and was only registered for ten years. The vehicle is completely original. The body, for example, the glass components, the grey leather interior, the drivetrain, the wheels — even the „Englebert Competition“ tyres are all as you would have found them on the car decades ago. The only modification was to the body finish. Originally painted mid blue, the coupé was at some point sanded down and primed. What most likely happened was that the vehicle was taken out of service in the mid-1960s to be repainted and had been prepped, but never actually repainted.
  • Chassis number 44: Mercedes-Benz Classic in Irvine, California completely restored this 300 SL „Gullwing“ model. During this time, the car was restored to the exact condition of a vintage 300 SL Coupé built in 1954. Included among the special features are handcrafted components such as the Mercedes-Benz star, the exhaust manifold, the „gooseneck“ gearshift lever and a valve cover with magnesium paint. Chassis number 43 still has the same basic design and layout as its twin, however.
Mercedes-Benz 300 SL „Gullwing“ (W 198), Chassisnummer 43, im „Scheunenfund“-Zustand. So hat Mercedes-Benz Classic das Fahrzeug 2018 übernommen. Mercedes-Benz 300 SL „Gullwing“ (W 198), chassis number 43, in „barn find“ condition. This is the exact condition in which Mercedes-Benz Classic found the vehicle in 2018.

Mercedes-Benz Vision EQ Silver Arrow and powerful four-door models

Another highlight at this year’s Amelia Island Concours d’Elegance is the Mercedes-Benz Vision EQ Silver Arrow, which will be parked directly at the entrance to the event grounds. Presented last year, the showcar is a tribute to the successful record-breaking W 125 model from 1937. Designed as an electric vehicle, the silent Silver Arrow has 550 kW or 750 hp. The Vision EQ Silver Arrow also quite literally drives into the automotive future boasting its myriad of other features, such as those found on the interior.

The „Star Lounge“ combines two very inspired four-door models: in addition to the current Mercedes-AMG GT 4-door coupé (combined fuel consumption: 11.3-9.1 l/100 km; combined CO2 emissions: 257-209 g/km*), a Mercedes-Benz 300 SEL 6.8 AMG will also be showcased. The replica of the racing touring car from 1971, which won a complete surprise class victory and second place in the overall classification in its very first competition at the 24 Hours of Spa (Belgium), is something of an ancestor to the Mercedes-AMG GT 4-door coupé. Another vehicle developed independently by Mercedes-AMG, it combines unique design, high comfort levels and class-leading sports car technology with an athletic, four-door fastback layout. As a result, it offers more space and greater practicality.

„Jacky Ickx Honoree“ in 2019

This year, the Amelia Island Concours d’Elegance will be honouring racing and rally driver Jacky Ickx with numerous vehicles on exhibition. One of these is the faithful replica of the Mercedes-Benz 280 GE that the motorsport legend used to win the 1983 Paris-Dakar long-distance rally together with his co-driver Claude Brasseur.

The Amelia Island Concours d’Elegance is one of the most glamorous events for classic automobiles and has a lot to offer. Each year, the finest cars from all over the world are parked on a well-groomed lawn directly off the Atlantic coast and judged in different categories by a team of jurors. A „Best of Show“ award is one of the most prestigious available. This year, there will be a separate classification for the Mercedes-Benz 500 K and 540 K (W 29). These outstanding models from the 1930s are among the most sought-after collectors‘ vehicles ever.

* The stated figures were determined based on the prescribed measuring process. These are the „NEDC CO2figures“ based on Art. 2 No. 1 of Implementing Order (EU) 2017/1153. The fuel consumption figures were calculated based on these figures.

Further information on the official fuel consumption and the official, specific CO2 emissions for new passenger cars can be found in the publication „Leitfaden über den Kraftstoffverbrauch, die CO2-Emissionen und den Stromverbrauch neuer Personenkraftwagen“ [„Guidelines on the fuel consumption, CO2 emissions and electricity consumption of new passenger cars“], available free of charge from all showrooms and from Deutsche Automobil Treuhand GmbH at http://www.dat.de/.