Designworks

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Designworks, das Innovationsstudio der BMW Group, wird 50 Jahre alt. Die Beratungsagentur für Design und Innovation war maßgeblich an der Designentwicklung der BMW X Baureihe beteiligt, spielte eine treibende Rolle bei der Designkonzeption der Elektro-Marke BMW i und steht hinter vielen Visionsfahrzeugen der BMW Group wie dem GINA Light Visionary Model.

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Mit Standorten in Los Angeles, München und Shanghai und Kunden aus unterschiedlichen Industrien liefern die Studios wichtige Impulse zu globalen, designrelevanten Phänomenen in die Firmenzentrale. Das weltweit agierende Studio wurde 1972 vom US-amerikanischen Industriedesigner Chuck Pelly in einer Garage in Malibu/Kalifornien gegründet. Seit 1995 ist es ein 100-prozentiges Tochterunternehmen der BMW Group. Die über 130 Mitarbeiterinnen und Mitarbeiter verstehen sich als „Architekten der Zukunft“.

Das Erfolgsrezept von Designworks: Das unabhängige Profitcenter absolviert etwa die Hälfte seiner jährlich knapp 300 Projekte für die BMW Group, während die andere Hälfte aus Kooperationen mit ausgesuchten externen Auftraggebern aus dem Digital- und Mobilitätsbereich besteht. Dieses Modell ermöglicht dem Unternehmen eine Outside-in-Perspektive, die in der Branche einzigartig ist. Kein anderer Automobilhersteller verfügt über ein ähnlich angelegtes Designstudio, das von externem Wissen profitiert und durch Erfahrungen aus anderen Branchen den Horizont der BMW Group um mobilitätsübergreifende Perspektiven erweitert.

Gewappnet für die Zukunft: „Gute Chancen, erfolgreich zu sein“.

Die größte Herausforderung der kommenden Jahre ist die Transformation der BMW Group und der gesamten Automobilindustrie in Richtung Elektrifizierung, Digitalisierung und Nachhaltigkeit. Designworks wird diese Transformation begleiten und mit starken, kreativen und innovativen Ideen voranreiben. Adrian van Hooydonk, Leiter BMW Group Design, blickt optimistisch in die Zukunft: „Der heutige Wandel betrifft die gesamte Branche. Wir werden unsere ganze Kreativität und viel innovatives Denken brauchen, um die besten Lösungen zu finden. Das Set-up, das wir mit Designworks haben, gibt uns sehr gute Chancen, erfolgreich zu sein.“

Von der Formgestaltung bis zu neuen Geschäftspotenzialen.

Designworks ist in viele unternehmensinterne Aufgabenstellungen der BMW Group eingebunden – von der Formgestaltung über Strategieentwicklung bis hin zum Aufzeigen neuer Geschäftspotenziale. Holger Hampf, Leiter Designworks, sagt:„Wir arbeiten an Lösungen für komplexe Ökosysteme an der Schnittstelle von Design, Mobilität und Technologie. Unsere Aufgabe ist es, immer wieder einen Joker zu präsentieren, den unerwarteten Lösungsansatz. Wir müssen die BMW Group auf eine positive Art und Weise herausfordern, Ideen entwickeln und im besten Fall Fragen beantworten, die noch gar nicht gestellt wurden.“

Im Zuge seiner Tätigkeit für unterschiedlichste Branchen war Designworks unter anderem an Design-Konzepten von Sitzmöbeln, Flugzeug-Interieurs, U-Bahnen, Fahrrädern, Booten, Sportausrüstung, Lufttaxis (eVTOLs), Land- und Forstmaschinen und einem Hyperloop beteiligt. Der Wissens- und Kreativtransfer funktioniert auch in die Gegenrichtung: Designworks nutzt seinerseits das Know-how der BMW Group, um externen Partnern neue Designhorizonte aufzuzeigen. Das Verständnis für Premiummobilität, Markendifferenzierung unter einem Unternehmens-Dach und das Wissen um Herausforderungen beim Innovationsprozess in Großunternehmen, sind starke Argumente für externe Kunden, um mit der BMW Group Tochter zusammenzuarbeiten.

Die Antennen der BMW Group in die Welt.

Für die BMW Group ist Designworks eine wichtige Antenne zu Menschen, ihren Wünschen und Erwartungen weit über den Automobilkontext hinaus. Der kreative „Think-Tank“ wird von der BMW Group bei vielen zukunftsbezogenen Herausforderungen eingebunden und übernimmt eine wichtige Rolle als Innovationstreiber innerhalb der BMW Group. Um dieser Aufgabe gerecht zu werden, pflegt Designworks eine Kultur der kreativen Reibung, bei der unterschiedliche Meinungen bewusst aufeinandertreffen und sich aushalten müssen. Die Designer sind überzeugt: In einer komplexen Welt entstehen im Kreativprozess aus gegensätzlichen Auffassungen und positiven Spannungen bessere und sinnvollere Lösungen für die Zukunft.

Advanced Design: Antworten auf bislang ungestellte Fragen.                                      

Im Advanced Design der BMW Group ist es die Aufgabe der Innovationstochter, bislang ungestellte Fragen zur Zukunft der Mobilität aufzuwerfen und zu explorieren. Dabei sollen die Teams innovative Zugänge zu Themen und Problemstellungen entwickeln, die die BMW Group noch nicht aktiv bearbeitet. Dabei provokant zu sein, ist beabsichtigt – und Mobilität abseits eingeschlagener Pfade zu denken auch. „Designworks ist dazu in der Lage, weil es an drei Standorten ständig „Auge und Ohr“ am Puls der Zeit hat“, wie es Adrian van Hooydonk formuliert.“ Advanced Design gibt uns die kreative Energie, die wir brauchen, um wirklich wettbewerbsfähig zu sein.“

Designworks

Designworks, the innovation studio of the BMW Group, is celebrating its 50th anniversary. The consulting agency for design and innovation was instrumental in the design development of the BMW X model range, played a driving role in the design concept for the BMW i electric brand and is behind many of the BMW Group’s visionary vehicles, such as the GINA Light Visionary Model.

With locations in Los Angeles, Munich and Shanghai and clients from various industries, the studios provide important impulses on global, design-relevant phenomena to the company headquarters. Designworks was founded in 1972 by US industrial designer Chuck Pelly in a garage in Malibu, California. It has been a wholly owned subsidiary of the BMW Group since 1995. The 130 creatives that make up the Designworks team see themselves as „Architects of future“.

The BMW Group’s recipe for success: the independent profit center completes about half of its nearly 300 projects a year for the BMW Group, while the other half consists of collaborations with selected external digital and mobility clients. This model gives the BMW Group an outside-in perspective that is unique in the industry. No other automobile manufacturer has a design studio that is in any way comparable.

Well positioned for the future: “Excellent chance of being successful”.

The biggest challenge in the coming years will be the transformation of the
BMW Group and the entire automotive industry towards electrification, digitalization and sustainability. Designworks will be alongside this transformation and fuel it with strong, creative and innovative ideas. Adrian van Hooydonk, Senior Vice President BMW Group Design, is optimistic about the future: “This change affects the entire industry. We will need all our creativity and advanced thinking to find the best solutions. The set-up we have with Designworks gives us an excellent chance of being successful.”

From design shaping to new business potential.

Designworks is involved in many of the BMW Group’s internal tasks – from shape design and strategy development to identifying new business potential. Holger Hampf, Head of Designworks, says: “We work on solutions for complex ecosystems at the intersection of design, mobility and technology. Our job is to present the unexpected approach to a solution. We have to challenge the BMW Group in a positive way, develop ideas and, in the best case, answer questions that haven’t even been asked yet.”

Working for a wide variety of industries, Designworks has been involved in the design concepts of seating furniture, aircraft, underground rail, bicycles, boats, sporting goods, air taxis (eVTOLs), agricultural and forestry machinery, a hyperloop and more. The knowledge and creativity transfer also works in the opposite direction: Gaining knowledge from diverse projects with the parent company, Designworks is able to open up new design horizons for its external partners. The understanding of premium mobility, brand differentiation under one corporate umbrella and the knowledge of challenges in the innovation process in large companies are strong arguments for external clients to work with the BMW Group subsidiary.

Antennas to the world.

Designworks is seen by the BMW Group as a valuable link to people, their wishes and expectations far beyond the automotive context. As an important innovation driver, the BMW Group involves its creative “think tank” in many challenging future projects.

To make sure, the teams never run out of innovative ideas, Designworks nourishes a culture of creative friction. By accepting friction as part of the creative process, the teams consciously invite creative tension that must be explored, examined and ultimately resolved. This process yields more refined creative output than one with a more harmonious beginning. The designers are convinced: In a complex world, better and more meaningful solutions for the future emerge from opposing views and positive tensions in the creative process.

Advanced Design: Answers to previously unasked questions.

In the BMW Group’s Advanced Design, it is the task of the innovation subsidiary to raise and explore questions about the future of mobility that have not been asked. In doing so, the teams are to develop innovative approaches to topics and problems that the BMW Group is not yet actively addressing. The intention is to be provocative – and to think mobility off the beaten path. „Designworks is able to do this because it constantly has its „eyes and ears“ on the pulse of the times at three locations, as Adrian van Hooydonk puts it. “Advanced Design gives us the creative energy we need to be really competitive.”

Milestones.

1972 Founding of DesignworksUSA in a garage in Malibu, California.

1986 First BMW project for the design of the BMW 850i seat.

1988 Relocation of the headquarters to the current location in Newbury Park.

1991 BMW AG acquires a majority shareholding in Designworks.

1993 Designworks begins work on its first exterior design project for BMW, the 1998 BMW 3 Series.

1995 BMW AG acquires the remaining shares in Designworks.

1999  Launch of the BMW X5 designed by Designworks. Designworks is also involved in the follow-up models of the successful SAV series

2000 Opening of the Munich studio.

2003 The Phantom emerges as the first Rolls-Royce under the BMW Group umbrella. Built in the new factory in Goodwood, designed by Designworks.

2006 Designworks expands to Asia with a studio.

2008  Presentation of the BMW GINA Light vision model, which rethinks automotive design.

2009  Designworks plays a major role in shaping the powerful, elegant exterior design of the second-generation BMW Z4.

2010  Designworks is named the most innovative company in design by Fast Company Magazine.

2012 Launch of BMW i – a project whose conception lay to a large extent with Designworks. 2015 DesignworksUSA renames itself Designworks to reflect the studio’s global expansion.

2017 Designworks has been working with John Deere for 25 years.

More information https://www.bmwgroupdesignworks.com/

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